1اشاره
1اشاره
انواع ویزا

انواع ویزا و همه چیز درباره ویزا

ویزا چیست؟

ما ایرانی ها برای سفر به بیشتر کشورهای دنیا احتیاج به ویزا داریم پس خوب است که اطلاعات کافی درباره ویزا را داشته باشیم. در این پست سعی شده تا بیشتر نکته های مربوط به ویزا گرفتن گفته شود پس ما را همراهی کنید.

ویزا یک سند رسمی و مجوزی است که توسط سفارتخانه، کنسولگری و یا اداره مرزبانی کشور مقصد صادر می شود تا اتباع بیگانه بتوانند به آن کشور سفر کنند.

انواع کشورها از نظر صدور ویزا

کشورهایی که برای سفر گردشگری به آن ها نیازی به ویزا نداریم: تعداد این کشورها برای ما ایرانی ها چندان زیاد نیست. کشورهایی مثل ترکیه، گرجستان، ارمنستان و اکوادور در این دسته قرار می گیرند. بهتر است قبل از سفر به هر کشور آخرین شرایط سفر به آن کشور ا بررسی کنید تا با خیال راحت سفرتان را انجام دهید.

کشورهایی که برای سفر گردشگری به آن ها باید ویزا بگیریم: برای ما ایرانی ها  بیشتر کشورها در این دسته قرار می گیرند. قبل از سفر به سایت سفارت مورد نظر بروید و یا با سفارت تماس بگیرید تا بدانید برای دریافت ویزا چه مدارکی احتیاج دارید.

کشورهایی که در لحظه ورود به آن ها ویزای بدو ورود صادر می کنند: در زمان ورود به این کشورها مبلغی را پرداخت می کنیم (در بعضی از کشورها باید مدارکی را هم ارائه دهید) و بعد از آن روی پاسپورت شما برچسب ویزا می خورد. کشورهایی مثل تانزانیا و سریلانکا در این گروه هستند.

انواع ویزاها از نظر هدف سفر

 ویزای توریستی: این ویزا برای کسانی صادر می شود که برای گردشگری به سفر می روند.

ویزای ملاقات اقوام: در بیشتر کشورها نوع ویزایی که برای ملاقات با اقوام صادر می شود مانند ویزای توریستی است اما مدارک ارائه شده به سفارت تا حدودی متفاوت است و شانس بیشتری برای گرفتن ویزا وجود دارد.

ویزای درمان: ویزایی است که اگر قصد درمان و معالجه در کشور مقصد را داشته باشید صادر می شود.

ویزای تجاری: ویزایی است که اگر قصد انجام تجارت در کشور مقصد دارید صادر می شود.

ویزای ترانزیت: مدت این ویزا خیلی کم است و با آن می توانید از آن کشور عبور کنید و به کشور ثالث برسید.

ویزای کار و تعطیلات: این ویزا به شما اجازه می دهد تا علاوه بر گردش در کشور مقصد کار هم بکنید.

انواع ویزاهای دیگر: ویزاهایی مثل دانشجویی و مهاجرتی در این دسته هستند.

 انواع ویزا از نظر دفعات اجازه ورود به کشور

ویزای یک بار ورود یا سینگل: این ویزا بعد از یک بار ورود و خروج اعتبارش از بین می رود حتی اگر هنوز هم تاریخ و مدت اعتبارش تمام نشده باشد.

ویزای دو بار ورود یا دابل: با این ویزا می توانید تا زمانی که ویزای تان هنوز اعتبار دارد دو بار وارد کشور مقصد شوید.

ویزای چندبار ورود یا مولتیپل: با این ویزا می توانید تا وقتی که ویزای شما از نظر تاریخ اعتبار دارد هر چند بار که خواستید به آن کشور وارد و خارج شوید.

ویزای ترانیت فرودگاهی: در بعضی از کشورها حتی برای تعویض هواپیما در فرودگاه آن کشور هم باید ویزا ارائه دهید. با این ویزا حق خروج از فرودگاه را ندارید و فقط اجازه دارید که هواپیمای خودتان را عوض کنید.

چگونه درخواست ویزا دهیم؟

• مراجعه مستقیم به سفارت، پر کردن فرم های مربوط و تقاضای ویزا

• درخواست ویزا از طریق آژانس ها و شرکت های واسطه: گرفتن ویزای کشورهایی مثل امارات و سنگاپور فقط از این روش امکان پذیر است البته گرفتن ویزای کشورهایی مثل چین و روسیه به صورت شخصی هم آنقدر پردردسر است که اگر آن را به آژانس واگزار کنید برای خودتان راحت تر است.

• درخواست ویزا به صورت آنلاین: ویزای کشورهایی مثل استرالیا، نیوزلند فقط به صورت آنلاین صادر می شود.

برای گرفتن ویزای کشورهایی مثل تاجیکستان و آذربایجان می توانید از هر کدام از سه روش گفته شده استفاده کنید.

ویزای شینگن، ویزایی برای سفر به بیش از یک کشور

۲۶ کشور اروپایی پیمان شینگن را امضاء کرده اند که بر اساس یکی از قوانین آن می توانید با گرفتن ویزای یکی از این کشورها به ۲۵ کشور دیگر هم سفر کنید.

مدارک لازم مشترک بین همه کشورها برای درخواست ویزا

• پاسپورت

• شناسنامه

• فرم کامل شده درخواست ویزا

• مدرکی که نشان دهد شما در کشور خودتان شاغل و یا دانشجو هستید.

• مدرکی که نشان دهد توانایی مالی دارید.

• عکس

• رزرو (و در مواردی حتی بلیط) پرواز رفت و برگشت به کشور مقصد

• رزرو هتل و یا دعوتنامه از شخص یا کشور

• بیمه مسافرتی

آیا می شود ویزا را تمدید کرد؟

اگر دلتان خواست که برای مدت بیشتر از اعتبار ویزای خود در یک کشور بمانید باید اعتبار ویزا را تمدید کنید بعضی از کشورها این کار را به آسانی و بعضی این کار را به سختی انجام می دهند. اما در صورت تمدید، برای گرفتن دوباره ویزای این کشور در سال های بعد احتمالا با سخت گیری روبرو می شوید.

در صورت اقامت غیر مجاز چه اتفاقی می افتد؟  

اگر بیشتر از مدت اعتبار ویزای تان در آن کشور بمانید هنگام خروج باید جریمه بپردازید و احتمالا تا زمانی مشخص اجازه سفر مجدد به آن کشور را ندارید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *