1اشاره
1اشاره
چشمه باداب سورت

چشمه باداب سورت کجاست؟

راهنمای سفر به باداب سورت

کشورمان ایران پر است از جاذبه های دیدنی طبیعی و فرهنگی و تاریخی که به هر گوشه ی آن که بروید، می توانید گوشه ای از زیبایی را ببینید. یکی از دیدنی ترین و منحصر بفردترین جذابیت های دیدنی در ایران که در شمال کشورمان قرار گرفته است، چشمه باداب سورت نام دارد، چشمه ای که به دلیل شکل و شمایل عجیب و زیبایی بی حد و حصر در جهان شناخته شده است.

چشمه باداب سورت یکی از عجایب طبیعی است که در استان مازندران در شمال ایران و در ۹۵ کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد. این چشمه از تعداد زیادی تراس های روی هم روی هم تشکیل شده است، تراس هایی از جنس تراورتن که بر اثر فعل و انفعالات طبیعی در هزاران سال پیش به وجود آمده اند و در داخل آن ها آب های شفاف و نیمه گرم جاری است.

چشمه باداب سورت حدود ۱۸۴۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد که شامل دوچشمه است که با هم کاملا از نظر رنگ و بو تفاوت دارند. اولین چشمه آب بسیار شوری دارد و یک استخر کوچک طبیعی را تشکیل داده است. گفته می شود که آب این چشمه ها خاصیت درمانی دارد که مخصوصا بری رماتیسم و بیماری های پوستی بسیار فایده دارد . استخر دوم هم آب شوری دارد و نارنجی رنگ است.

البته در جاهای دیگری از دنیا هم تراس های پلکانی تراورتنی وجود دارند که می توان به نمونه هایی از چشمه یا آب گرم ماموث در پارک ملی یلو استون و تراس های آبی سفید رنگ در چین و یا چشمه های پلکانی تراورتنی پاموک کاله در ترکیه اشاره کرد. اما چشمه باداب سورت دومین چشمه آب شور در جهان است. این چشمه ها دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه  دماوند محسوب می شوند که به ثبت ملی رسیده اند، چشمه هایی که سنگ های قرمز و نارنجی آن هر چشمی را خیره می کند و دلیل آن هم وجود مقادیر بالای اکسید آهن است.

یکی از خوبی های چشمه باداب سورت این است که در فصل زمستان هم می توانید با خیال راحت از آن بازدید کنید چرا که به دلیل شور بودن آب، حتی در فصل زمستان هم یخ نمی زند.

بهترین زمان بازدید از چشمه باداب سورت

همان طور که گفته شد حتی در فصل زمستان هم می توان از این عجایب زیبای ایران دیدن کرد، با این حال بهترین فصل برای استفاده از طبیعت و زیبایی های این چشمه فصل تابستان و ماه اردیبهشت است که طبیعت اطراف این چشمه حتی تا نقاط دور دست هم سر سبز است و در زیر انوار طلایی خورشید مانند نگین سبزی می درخشد.

چطور به چشمه باداب سورت برویم؟

اگر مبداتان تهران است، می توانید از جاده ی مازندران به شهر ساری بروید و جاده ی ساری کیاسر را دنبال کنید. بعد از آن باید به روستایی به نام روستای اروست بروی که چشمه باداب سورت در آن قرار دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *