1اشاره
1اشاره
راهنمای سفر به یزد

راهنمای کامل سفر به یزد، شهر بادگیرها

یزد شهری تاریخی در کشورمان و در دل کویر است، شهری که آن را به نام شهر قنات ها، بادگیرها و اولین شهر خشت خام دنیا می شناسند. سفر به یزد، می تواند خاطره ی بی نظیری از این شهر تاریخی را برایتان بسازد. یزد به عنوان دومین شهر تاریخی دنیا بعد از ونیز در ایتالیا، گردشگران زیادی را در تمام مواقع سال پذیراست بنابراین در این مطلب؛ می خواهیم شما را هر چه بیشتر با این شهر آشنا کنیم و اطلاعات ضروری ای از آن که نیاز است بدانید را، در اختیارتان قرار دهیم:

چطور به یزد برویم؟

برای سفر به یزد به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و گردشگر پذیر ایران، راه های دسترسی مختلفی وجود دارد. اولین راه که پیشنهاد ماست، استفاده از هواپیما به دلیل راحت بودن آن است. در شمال غربی یزد، فرودگاه بین المللی شهید صدوقی قرار گرفته است که به شهرهای بزرگ ایران پرواز دارد و پروازهای خارجی هم در همین فرودگاه انجام می شود.

یکی دیگر از راه های دسترسی به یزد، مسیر ریلی و از طریق راه آهن است. ایستگاه راه آهن این شهر در میدان راه آهن قرار گرفته است. سومین راه دسترسی به شهر یزد از طریق جاده است که از باید به سمت اتوبان تهران- قم رفت و مسیر را به سمت یزد ادامه داد.

از یزد چه بخریم؟

یزد به شیرینی هایش بسیار معروف است مطمئنا شما هم تا حالا نام کیک یزدی و قطاب را شنیده اید و تست کرده اید، از معروفترین شیرینی های یزدی می توان به قطاب، کیک یزدی، باقلوا، حاجی بادام و سوهان اشاره کرد. یکی دیگر از سوغاتی های یزد، سفال و ظروف سفالی شهر میبد و کاشی های پر نقش و نگار آن است که از خریدنی های محبوب این شهر هم هست.

پارچه های معروف شهر یزد هم شامل دستمال یزدی، روتختی و چادر شب است.

در یزد کجا بمانیم؟

پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به شهر تاریخی یزد را دارید، در یک اقامتگاه سنتی بمانید و لذت سفرتان را دو برابر کنید، از طرفی اقامت در این هتل ها در همه ی شهرها ممکن نیست و ماندن در آنها می تواند حال و هوای یزد قدیم را برایتان زنده کند. از هتل های خوب سنتی یزد می توان به هتل صفائیه، هتل موزه فهادان، هتل والی، هتل مشیر الممالک و هتل داد اشاره کرد.

غذاهای معروف یزد

شهر یزد به دلیل قرار داشتن در منطقه ی کویری و خشک، سبک غذایی خاص ترین را به نسبت شهرهای دیگر پیروی می کند. انواع آش و غذاهای شیرینی در فرهنگ غذایی یزدی ها به شدت استفاده می شود و علاوه بر این، غذاهایی هم وجود دارد که فقط در مراسم و مناسبت های خاصی مصرف می شود.

جاذبه های گردشگری یزد

بافت تاریخی شهر یزد: مطمئنا اولین چیزی که با شنیدن نام یزد به ذهنمان می رسد، بافت خشتی و تاریخی این شهر است. جاذبه هایی مثل قدیمی ترین بنای خشتی جهان که نارین قلعه نام دارد و بلندترین بادگیر دنیا، تنها ۲ نمونه از جذابیت های تاریخی شهر هستند.

آتشکده یزد: هر کجای ایران هم که باشید تا حالا نام آتشکده یزد را شنیده اید، همان آتشکده ی مقدسی که در آن آتش مقدس زرتشتیان نگهداری می شود و گفته شده که بیشتر از ۱۵۰۰ سال است خاموش نشده است. این آتش داخل یک مجمر بزرگ از جنس برنز نگهداری می شود.

میدان امیر چخماق: میدان امیر چخماق در واقع یک مجموعه ی متعلق به قرن نهم است که شامل بازار، مسجد و آب انبار است.

مسجد جامع یزد: مسجد جامع یزد، مسجدی تاریخی متعلق به دوره ی ساسانیان است که البته قسمت های مختلف آن در دوره های متفاوتی تکمیل شده است و به دلیل کاشی کاری های زیبای و خاصی که در آن به کار رفته است مشهور است.

خانه لاری ها: یکی از خانه های تاریخی یزد و یک نمونه ی عالی از یک خانه ی اشرافی در قرن سیزدهم است.

باغ دولت آباد: بادگیری که در این باغ قرار دارد، بلندترین بادگیر جهان است و قدمت خود باغ هم به دورا افشاریه بر می گردد.

آب انبار شش بادگیر: قدمت این آب انبار به ۱۸۰ سال پیش و دوران قاجار برمی گردد و داراری ۶ بادگیر است. آب انبار شش بادگیر در منطقه ی شش بادگیر قرار گرفته است و یکی از دیدنی های مورد توجه مسافران این شهر و اهالی یزد است.

مدرسه ضیائیه: مدرسه ای که حدود ۷۰۰ سال پیش محل تدریس . آموزش بوده است و علمای بزرگی در این مدرسه مباحثه می کرده اند. این مدرسه به زندان اسکندر هم معروف است و دلیل آن، این است که گفته می شود افرادی که اسکندر مقدونی دستور زندانی شدن آنها را می داده است به این محل تبعید می شده اند.

میدان ساعت: قدیمی ترین ساعت شهری ایران در این میدان قرار دارد.

قنات زارچ: قناتی که دوره ی آن به قبل از اسلام بر می گردد و یکی از آثار تاریخی شهر یزد محسوب می شود.

زیارتگاه زرتشتیان پیر هریشت: این زیارتگاه مربوط به زرتشتیان است که برای آنان به دلیل ناپدید شدن بانوی یزدگرد در زمان اعراب مورد تقدس است. در روز ۱۸ فروردین هر سال، زرتشتیان به این زیارتگاه می روند تا در آن بمانند و به زیارت مشغول شوند.

مسجد جامع فهرج: زمان ساخت این مسجد به دوران صدر اسلام بر می گردد و بنابراین در تاریخ معماری، اهمیت بسیار زیادی دارد. مسجد جامع فهرج قدیمی ترین مسجد ایارن است که هنوز هم در آن نماز جماعت برگزار می شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *