1اشاره
1اشاره
راهنمای سفر به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

تبریز با جاذبه های تاریخی و طبیعی، غذاهای سنتی و زبان و لهجه ی شیرین مردمانش همیشه از مقاصد اصلی گردشگری در ایران بوده است. شهری با آب و هوایی خاص که سفر به آن می تواند تجربیاتی ناب را برایتان به ارمغان بیاورد. قبل از سفر به تبریز بهتر است کمی این شهر را بهتر بشناسید و برای این کار هیچ چیز بهتر از خواندن راهنمای سفر به تبریز نیست.

موقعیت جغرافیایی

تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی قرار دارد و از شمال به کوه های پکه چین و عون ابن علی، از شرق به گردنه پایان و از جنوب به دامنه های رشته کوه سهند می رسد.

مختصری از تاریخ

نزدیکی جغرافیایی این شهر به غرب و ارتباط آن با جنبش های روشنگری کشورهای نزدیک باعث شد که تبریز در سال های ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۱ مرکز جنبش های انقلاب مشروطیت باشد، جنبش هایی که منجر به شکل گیری مجلس و اصلاح قانون اساسی شد. ستارخان و باقرخان دو اصلاح طلب تبریزی که رهبری مردم تبریز را بر علیه سلطنت مطلقه بر عهده داشتند نقش مهمی را در رسیدن به اهداف انقلاب مشروطه ایفا کردند.

آب و هوا

تبریز تابستان های خنک و زمستان های بسیار سرد دارد. نزدیکی به کوه سهند و وجود باغ های زیاد در اطراف شهر دمای هوای تابستان را کاهش می دهد.

بهترین زمان سفر به تبریز

بهترین زمان برای رفتن به تبریز، فصل تابستان است زمانی که خنکای نسبی هوا و آب و هوای ملایم تابستانی امکان گشت و گذار در میان طبیعت بینظیر این ناحیه را فراهم می کند.

جاذبه های گردشگری تبریز

بازار تبریز

بازار تبریز نمونه ای عالی از همان بازارهای سرپوشیده ی سنتی ای است که جان می دهد برای گشت و گذار و خرید چیزهای ارزان. این بازار تاریخی در قرن ۱۵ ساخته شده پس می توانید در آن هم خرید کنید و هم محو تماشای معماری جذاب اطراف شوید.  این بازار در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده ایران و آسیاست.

خانه مشروطیت

در تبریز خانه ای هست که بوی تاریخ و گذشته های دور این شهر را می دهد، خانه ای که روزگاری مردان سرنوشت ساز این مرز و بوم در آنجا جمع می شدند و برای انجام کارهای مهم با هم مشورت می کردند. اینجا در سال ۱۸۶۸ ساخته شد و به غیر از تاریخی بلند معماری جذابی هم دارد.

باغ گلستان تبریز

در میان آثار تاریخی، طبیعت این شهر هم بیهتاست. در میدان هنرستان تبریز پارکی تفریحی هست که با استخرها و چمن کاری های جذابش محیطی مناسب را برای تفریح و استراحت فراهم کرده است.

کویر قوم تپه تبریز

حتما تعجب می کنید اگر بگوییم تبریز کویری به اسم قوم تپه دارد، کویری با تپه های شنی و وزش های همیشگی باد که محیطی متفاوت از دیگر قسمت های شهر ایجاد کرده است.

پارک ملی کنتال

تبریز پارکی ملی به اسم کنتال دارد که پر از گونه های گیاهی و جانوری متنوع است. در میان طبیعت بکر این ناحیه آسیاب هایی سنگی هم به چشم می خورد که تاریخ را به وسط طبیعت آورده است.

مسجد کبود تبریز

برای دیدن مسجد تاریخی تبریز که قدمت آن به قرن ۱۵ میلادی برمی گردد باید به خیابان امام خمینی بروید. مسجدی که کاشی های آبی رنگش به آن لقب فیروزه ی اسلام داده است.

ارگ علی شاه تبریز

ارگی تاریخی در تبریز که زمان ساختش قرن ۸ هجری است. هرچند که امروز بخش هایی از این ارگ خراب شده اما همچنان باشکوه و زیباست و ارزش بازدید دارد.

شکم گردی در تبریز

کوفته تبریزی

کمتر کسی پیدا می شود که اسم کوtji تبریزی را نشنیده باشد. کوفته ی معروف و خوشمزه ی این شهر با گوشت چرخ کرده، گردو، زرشک، پیاز سرخ شده و آلو درست می شود و عطر و طعم بینظیری دارد.

خورش هویج

خورشی خوش رنگ ودر عین حال خوش طعم، البته عده ای هم هستند که عطم هویح پخته را در خورش نمی پسندند. در این غذا هویج های خورده شده با پیاز سرخ می شود سپس به آن گوشت و در نهایت هم آلو اضافه می شود.

دویماج

دویماج از آن غذاهایی است که برای صبحانه و عصرانه خورده می شود. با اینکه دویماج در شهرهای دیگر هم پیدا می شود ولی این دویماجی که در تبریز هست با جاهای دیگر فرق دارد! چون تبریزی ها برای درست کردن آن دستورالعمل ویژه ای دارند آن ها از مواد لازم نان خشک تبریزی، کره، پنیر محلی، گردو و سبزی هایی مثل تره، جعفری، ترخون و پونه استفاده ی کنند.

کوکوی لوبیا سبز

اگر بخواهیم اسم یکی از قدیمی ترین کوکوهای تبریز را بیاوریم کوکوی لوبیا سبز در اولویت قرار دارد، کوکویی که بیشتر در مهمانی ها و افطاری های ماه رمضان استفاده می شود. برای پختن این کوکوی خوشمزه باید از لوبیا سبز، گوشت چرخ شده، سیب زمینی، هویج، پیاز، تخم مرغ و زعفران استفاده کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *